Brisbane en Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Femke Breed - WaarBenJij.nu Brisbane en Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Femke Breed - WaarBenJij.nu

Brisbane en Sydney

Door: Femke de Breed

Blijf op de hoogte en volg Femke

06 Januari 2013 | Australië, Sydney

Natuurlijk waren mijn eenzame minuten in Brisbane zo geteld. Op mijn kamer ontmoette ik namelijk Manon uit Groningen en Corina uit Duitsland (geloof ik) die mij uitnodigden om met hun te stad in te gaan en ’s avonds samen te koken. Na een gezellige dag gingen zij de volgende ochtend echter weer verder en kreeg ik weer nieuwe roomies, het hostel zat namelijk helemaal volgeboekt voor Oud & Nieuw.

Maar voor ik over mijn nieuwe roomies ga vertellen, eerst nog even over mijn tweede dag in Brisbane. Ik ging namelijk naar The Australian Zoo, dierentuin van de bekende Steve Irwin en zijn gezin. Al in Nederland keek ik er naar uit deze dierentuin te bekijken en nu was het zover! Wat was het een prachtdag! Ik heb olifanten gevoerd, koala's geaaid, kangaroes geaaid, reuzenschildpadden gezien en uiteraard was de show ook geweldig. Deze show werd zelfs uitgevoerd door de vrouw en kids van Steve Irwin (het was kindervakantie, vandaar). Tijdens de show vliegen de mooiste vogels om je oren en zie je hoe gevaarlijk een krokodil kan zijn. Erg indrukwekkend! Tijdens de lunch kwam ik gek genoeg Daniëla en Marcus tegen, zij zaten in mijn groep op Fraser Island en bezochten de dierentuin vanuit Noosa, het plaatsje waar zij in een hostel zaten. Weer ERG toevallig!! Maar, uiteraard wel gezellig en zo had ik voor de rest van de dag weer gezelschap.

Eenmaal weer aangekomen in mijn kamer in Brisbane was Anna uit Duitsland het volgende meisje wat ik ontmoette. Samen gingen we de wandeling door Brisbane doen die in de Lonely Planet staat. Een wandeling die normaal zo’n 2,5 uur in beslag neemt maar waar wij zo’n 4 uur over deden (we hebben namelijk ook lekker op een bankje in South Bank gelegen). Heel leuk om de stad zo te verkennen.

Naast de twee Ieren Ross en Mark die ik al eerder had ontmoet, kreeg ik ook drie mariniers op mijn kamer: Robert (USA), Marc (USA) en Arvin (Hawaiiaan). De jongens houden erg van stappen en gezelligheid als ze verlof hebben van hun zware werk. Ze hebben bijvoorbeeld in Irak en Afghanistan gezeten en worden eigenlijk continu over de hele wereld uitgezonden. Al snel werden Anna en ik uitgenodigd om het nieuwe jaar met hen in te luiden. Zij hadden dure kaartjes voor het dakterras van een club aan de rivier van Brisbane ‘The Fox’. Vanaf deze rooftop heb je een geweldig uitzicht over Brisbane, het is dus eigenlijk een heel luxe plekje om naar het vuurwerk te kunnen kijken. De jongens kregen vanwege hun kaartjes tussen 20.00-22.00 uur gratis drank en zo kwam het dat er aan drank en snacks geen tekort bestond (nog nooit zo’n goedkoop Oud & Nieuw meegemaakt :P). Vlak voor 22.00 uur haalden ze nog even vier drankjes per persoon en zo stond onze tafel helemaal vol glazen. Het vuurwerk was prachtig, muziek was goed, gezelschap was oké maar UITERAARD heb ik mijn vriendinnetjes, familie en collega’s wel gemist hoor ;) (SNIK!)

Op nieuwjaarsdag heb ik nog nooit een nieuwjaarsduik gedaan, maar met zeewater van zo’n 20-25 graden vond ik dat ik er dit keer echt niet onderuit kon met ‘maar het is zooo koud!’. Zo gingen we wederom met onze hele kamer met de trein naar Surfers Paradise, een plaatsje aan de zee waar het motto luidt: to see and to be seen! Grappig om een keer geweest te zijn want aangezien ik naar Sydney zou vliegen zou ik er anders nooit gekomen zijn.

Tijd om te vertellen over mijn laatste dag in Brisbane. In Nederland kreeg ik de tip van Hugo van Vledder (collega) om naar Moreton Island te gaan, het op 1 na grootste zandeiland ter wereld (Fraser is het grootste) en volgens locals ‘Brisbane’s best kept secret’. Een héle goede tip want ik heb de hele dag volop genoten! Ook had ik geluk want normaal zit je om 15.30 uur alweer op de ferry terug naar Brisbane, maar vanwege de vakantieperiode was dat ditmaal 18.00 uur! Deze extra tijd gaf ons daarom de gelegenheid om nog iets meer te zien van het eiland voor hetzelfde geld. Onze gids was Peggy, een klein stevig vrouwtje die met haar 4x4 jeep gewoon keihard over de zandpaden knalde. Het dak was behoorlijk hoog, maar zij kreeg het bijna voor elkaar dat ik mijn hoofd stootte.. pittig wijfie ;)

Allereerst gingen we naar The Dessert, een giga zandvlakte waar ik voor het eerst van mijn leven mocht sandboarden. Eigenlijk is het niets anders dan bodyboarden, maar dan op het zand. Je staat bovenaan een grote helling, op je houten plankje wordt wat wax gesmeerd, ga maar liggen, hou de plank vast en je ellebogen omhoog en daar ga je! En het gaat nog hard ook!!! Echt super vet! Het enige mindere eraan is dat je daarna weer helemaal omhoog moet lopen door ontzettend heet zand (tja.. woestijn he..).

Na het sandboarden reden we met onze jeep naar weer een prachtig meer ‘The Lagoon’ om het zand van ons af te spoelen. Waar die eilanden al dat natuurschoon vandaan halen, geen idee maar ik zou hier wel aan kunnen wennen! We zijn tevens naar ‘The Lighthouse’ geweest (vuurtoren), waar je een prachtig uitzicht hebt over de baai. We zagen zelfs allemaal roggen en schildpadden zwemmen, hoe vet!?

Ook op Moreton Island hebben ze de welbekende champagne pools waar we lekker in mochten dompelen. De zee spatte om je oren en je moest je af en toe behoorlijk goed vasthouden, maar het was wel heerlijk! Onze gids sprong er gewoon met kleer en al in want ‘ze had het een beetje warm’. Ach.. waarom ook niet?

Tot slot mochten we nog even zwemmen in Tangalooma bij the Shipwrecks die voor de kust van het eiland liggen om daarna moe, maar zeer voldaan op de ferry te stappen naar Brisbane. Onderweg hoorde ik dat Eva ook was aangekomen in Brisbane (Jorrit en Ron al de avond ervoor) en dat ze in het zelfde hostel zat als ik. Ze vroeg op welke kamer ik zat en toen ik antwoordde ‘kamer 44, en jij?’, belde ze me gelijk op: ‘WAT???? Daar zit ik ook!!!’. Bleek dat ze het bed naast me had gekregen. ’s Avonds zijn we als vanouds met zijn viertjes wat gaan drinken, de volgende dag vloog ik namelijk naar Sydney.

Ik voelde me al een beetje klein in Brisbane, in Sydney voelde ik me helemaal een kleine muis! Mijn hostel ‘Jackaroo’ zat in de wijk ‘Kings Cross’, het red –light district van Sydney (maar goed dat pa en ma dat niet wisten! :P). ’s Avonds ben ik wat gaan poolen (ja, mijn nieuwe sport) met Rickard, een jongen uit Zweden die bij mij op de boot zat naar WithSundays en die in Sydney gaat studeren. De volgende dag was het weer een heerlijk temperatuurtje van zo’n 32 graden en heb ik een wandeling gemaakt van Bondi Beach naar Coogie Beach. Ik heb er zo’n 2,5 uur over gedaan, maar het was weer prachtig! Ook super leuk om te zien hoe de surfers zich vermaken in de golven, ik ben er nog niet aan toegekomen om het ook eens te proberen maar wie weet…
’s Avonds heb ik een heerlijke Hollandse maaltijd voor mezelf gekookt die ik voor 2 dollar op de kop heb getikt: aardappelen met bloemkool. Dat heb ik zelfs in Nederland nog nooit gemaakt, keukenprinses als ik ben :P De volgende ochtend was het alweer tijd om door te vliegen naar Nieuw Zeeland. Uiteraard was 2 dagen te kort voor deze indrukwekkende stad, maar omdat ik terugvlieg vanaf Sydney kom ik hier aan het eind van mijn reis nog terug om de stad verder te verkennen.

Na dit verhaal ben ik alweer aangekomen in Christchurch, Nieuw Zeeland. Maar daar vertel ik volgende keer wel wat meer over. Ik kijk er in ieder geval ontzettend naar uit om dit mooie land te verkennen..
Liefs, Femke

  • 06 Januari 2013 - 11:19

    Linda Vergeer:

    Hi Femke,

    Nog de beste wensen...X

    In één woord GE-WEL-DIG! Een heel mooi verslag. Nog heel veel plezier en ik kijk uit naar jouw volgende verslag! Toedels & X, Lin

  • 07 Januari 2013 - 11:24

    Patrick N.:

    Hee Femke, de beste wensen voor 2013 en - zo te lezen en te zien- begint jouw jaar hééél goed ;-) Geniet er van!

    Patrick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 535
Totaal aantal bezoekers 23783

Voorgaande reizen:

13 November 2016 - 05 December 2016

Femke goes Vietnam!

09 December 2012 - 05 Maart 2013

De wereld tegemoet..

Landen bezocht: