Heerlijk Vietnam - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Femke Breed - WaarBenJij.nu Heerlijk Vietnam - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Femke Breed - WaarBenJij.nu

Heerlijk Vietnam

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

19 November 2016 | Vietnam, Sa Pá

Nog nagenietend van een full body massage waarbij ik er achter kwam dat echt elke spier in mijn lijf zeer doet, zit ik nu in de zon op het terras een Hanoi biertje te drinken en dit verhaal te schrijven. Ik zal bij het begin beginnen..

Na een vlucht van +\- 11 uur naar kuala lumpur, vier uur wachten op het vliegveld en nog een vlucht van drie uur kwam ik eindelijk aan op Hanoi AirPort. Gelukkig had ik dit begin van mijn reis goed geregeld en werd ik opgehaald door een taxi en afgezet bij mijn hotel. De volgende dag ging ik op verkenningstocht in Hanoi. Ik heb een rondje gelopen om het meer van het 'teruggegeven zwaard'. Toen de Chinezen hier de macht hadden kreeg de koning een zwaard die zo krachtig was dat de chinezen ervandoor gingen. Als dank gaf de koning het zwaard aan een reuzenschildpad die het meenam naar de bodem van het meer. Toen vijftig jaar geleden een schildpad werd gevonden, dacht iedereen dat het de schildpad was uit het verhaal. Hij werd opgelapt en daarna jarenlang verzorgd op het eiland aldaar tot hij 1 of 2 jaar geleden overleed. Mooi die verhalen hier..

S'avonds heb ik op straat gegeten waar de Vietnamezen eten. Je krijgt een bakje die je vult met rijst en op tafel staat dan allerlei voedsel wat je er bij kunt doen. Heerlijk al die smaken en het kost echt niks! Twee Amerikaansr meiden zaten tegenover me en legden me uit hoe het leven in Hanoi is. Een van hen geeft daar namelijk een jaar les en vindt het er heerlijk. Ze heeft me daarna ook een stukje van de stad laten zien.. Heerlijk!

S'avonds pakte ik dr nachttrein naar Sapa. Ik sliep in een cabine met vier bedden. Echt heel netjes en schoon maar de trein hobbelde zo dat ik s'nachts geen oog dicht deed. Om 6 uur Sochtends kwamen we aan en stapten we in de Bus naar Sapa. Daar aangekomen was het snel douchen en een rugzakje pakken voor de komende drie dagen. Ik ontmoette mijn gids Song en samen met haar zou ik de komende dagen de prachtige bergen bij Sapa beklimmen.

De wandeling was zwaar omdat de beklimmingen best steil waren en de afdalingen vrij glad. Gelukkig hadden we prachtig weer (de afgelopen dagen was dat wel anders geweest dus ik had echt geluk!) en liepen we langs rijstvelden, dorpjes met verschillende stammen en vertelde Song mij hoe het Vietnamese leven er daar uit ziet. Een aantal kleine weetjes:
- bijna alle dieren worden hier gehouden voor een reden. Eenden en kippen voor de eieren en het vlees, hanen voor gevechten, honden, varkens en koeien voor het vlees etc. Toen ik Song vertelde dat wij dezelfde eenden hebben was ze vol,verbazing dat die gewoon bij ons rondzwemmen zonder dat we er wat mee doen.. Dat is toch zonde! ;)
- als een man een vrouw leuk vind laat hij dat weten door een lied voor haar te spelen op een fluit. Vervolgens wordt ze gekidnapt waarbij ze vier dagen met haar schoonfamilie moet doorbrengen. Na die vier dagen krijgt ze de keus of ze met hem wil trouwen of niet (Song is tot 2x toe gekidnapt en is met de tweede man getrouwd)
- als een stel een zoon krijgt dan is het ouderlijk huis automatisch voor de zoon. Krijgen ze meer zoons, dan moeten er meer huizen gebouwd worden zodat elke zoon een huis heeft. De jongste zoon heeft dan de zorg voor de ouders.

De wandelingen waren echt prachtig". Zoveel foto's gemaakt.. Maar helaas krijg ik ze niet op mijn i-pad en komen die dus later. De eerste avond overnachtte ik alleen in een homestay bij een hele aardige vrouw. Ze was jaren geleden weggegaan bij haar man omdat hij verslaafd was aan opium (inmiddels overleden) en runt nu haar eigen Homestay. Die avond was ik zo moe dat ik om acht uur ben gaan slapen en de volgende ochtend pas om 8 uur weer wakker werd. De volgende ochtend trokken we verder. Dwars door de natuur, langs rijstvelden, langs de rivier, langs scholen met de meest schattige kinderen etc. Wat heb ik genoten!

S'avonds logeerde ik in een homestay met een Nederlands stel, twee Australische meiden en een Duitser. We hebben ze samen met Song leren pesten en het echt super gezellig gehad. De volgende ochtend ben ik met het NL stel nog wezen zwemmen bij een mooie waterval.. Ijskoud maar goed voor de zere spieren! Daarna mocht ik achterop de motor en werd ik weer naar Sapa gebracht waar ik net heb genoten van een overheerlijke lunch.

Over een uurtje vertrek ik weer richting het treinstation waar ik de nachttrein neem terug naar Hanoi. Sochtends ga ik dan naar Friends travel Vietnam, een NL bedrijf die tours organiseert naar Ha Long Bay. De Tour start voor mij gelijk morgenochtend al dus dan ben ik weer voor drie dagen onder de pannen.. Ik heb er zin in :)

Vietnam: een land waar ik nu al verliefd op ben ;)

  • 19 November 2016 - 12:47

    Harmen De Vries:

    Wat een mooi systeem met dat homestay. Het lijkt op een land waar ik ook wel heen wil! Ik kan zo meelezen hoe jij daar geniet. Heerlijk

  • 19 November 2016 - 19:47

    Pa En Ma:

    Wat maak je weer mooie dingen mee, het lijkt een heel bijzonder land. Kijk weer uit naar her volgende verslag.

  • 21 November 2016 - 14:03

    Jannie Roos:

    Mooi verslag Femke. Wat beschrijf je dit goed, ik zat helemaal in je verhaal en de omgeving.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Sa Pá

Femke

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 592
Totaal aantal bezoekers 23746

Voorgaande reizen:

13 November 2016 - 05 December 2016

Femke goes Vietnam!

09 December 2012 - 05 Maart 2013

De wereld tegemoet..

Landen bezocht: